Blog

Mittwoch, 5. Januar 2011

Det blev i alla fall nånting!


Sv:
Kommer ni ihåg historien med mannen som gick till skräddaren och ville få nåt sytt (kommer inte ihåg vad det var)? Han var tvungen att komma tillbaka varje lördag och skräddaren ändrade hela tiden, vad resultatet skulle bli. Till slut blev det ingenting. Ibland känner jag mig som den skräddaren, men jag fick i alla fall till någonting!

I somras beställde jag hem tyger när jag var i Sverige och hälsade på. Min syster tyckte då att detta tyget var finast. Jag tycker att det är lite väl tunnt, men det skulle passa perfekt till en pyjamas. När jag satte saxen i tyget klippte jag en pyjamas till Lucky och en pyjamas (Modell heldress med knappar i grenen) till Kusin J. Till båda pyjamasarna använde jag samma dumma mudd. Det funkade ganska bra med tröja och byxa, men att använda mudden till kantband (som man måste när man syr en heldress) var ingen bra ide. Allt drog sig och pyjamasen blev bara större och större. När jag sen skulle klippa bort överflödig mudd i grenen och råkade klippa i tyget så att det blev ett stort hål mitt i ena benet, åkte den tillklippta pyjamasen in i ett hörn efterföljt av en rad "finare" ord. När jag satt och sydde alla julklappar hittade jag den igen och insåg att det blir nog ingen pyjamas av denna, klippte i den och fick ut två dregglisar i alla fall. Syster blev glad i alla fall...

Tyg: Mjuka tyger och fleece från IKEA

D:
Da meine Schwester dieser Stoff mit den Pusselteilen so schön fand, wollte ich ihr einen Schlafanzug für ihren Sohn machen. (Der Jersey ist so dünn, dass es nur dazu passt, finde ich) Alles lief zu erst super. Einen Schlafanzug Modell Ganzkörper (mit Knöpfe an den Beinen, zum Windeln wechseln) und einen Schlafanzug für Lucky wurden gleichzeitig ausgeschnitten. Nun war ja wieder das Problem mit den Bündchen. Bei Lucky´s Schlafanzug ging es noch, aber bei den anderen gar nicht. Es hat sich alles nur verzogen und der Schlafanzug wurde nur größer und größer. Nicht schön. Ich machte aber trotzdem fleißig weiter, ich dachte, ach es wird schon alles. Als ich ein Stück vom Bündchen denn abschneiden wollte und dabei nicht nur das Bündchen sondern auch im Bein von Schlafanzug geschnitten hatte (ein 1 cm großes Loch ist entstanden) habe ich das Teil in der Ecke geschmissen. (Leider auch mit einige nicht so schöne schwedische Wörter hinterher, so ein Glück, dass Lucky noch nicht spricht...)
Ein Paar Wochen später, als ich die Weihnachtsgeschenke alle fertig gemacht hatte, habe ich das Teil wieder gefunden und habe aus Wut einfach nur zwei Spucktücher daraus gemacht.. Meine süße Schwester hat sich trotzdem grfreut.

Stoff: Mjuka tyger und Fleece von IKEA

Keine Kommentare: