Blog

Sonntag, 2. Januar 2011

Gott nytt år!





Sv:
Gott nytt år!! Jag hoppas att ni haft en underbar jul och en bra start på 2011!
Det har inte blivit mycket sytt under julen, eftersom vi varit borta, men nu kliar det riktigt i fingrarna och jag har 1000 ideer i huvet.

Jag fortsätter att blogga om sydda julklappar:
Till lilla tösen L ville jag också sy en klänning. Jag såg en klänning i det fina tyget från Panduro i en blogg (har letat och letat men jag hittar den tyvärr inte igen och kommer inte ihåg i vilken blogg, förlåt...) och det här är nu min version. Jag fodrade den med lila (här ser den mer blå ut, men den är verkligen lila-lila!) manchester för att den skulle kunna användas året om. Problemet med en A-klänning (det är samma modell som elefantklänningen) är hur det lilla barnet skall komma i den. Ett vävt bomullstyg är ju inte speciellt elastiskt. Jag löste problemet med en öppning bak med en lite tryckknapp att stänga med.

En matchande grön dregglis med en applikation i form av ett hjärta låg också i paketet.

Tyg: manchster från Holland Stoffmarkt Hamburg, mönstrad bomull från Panduro

D:
Frohes neues Jahr! Ich hoffe ihr habt ein schönes Weihnachtsfest und einen guten Rutsch ins 2011 gehabt!
In der letzten Wochen habe ich nicht viel genäht, da wir nicht zu Hause waren und jetzt juckt es in den Fingern.

Ich zeige die genähten Weihnachtsgeschenken weiterhin:
Als Weihnachtsgeschenk für die kleine süße L wollte ich auch ein Kleid nähen. Ich habe schon ein Kleid aus diesem Stoff (weiß jetzt leider nicht mehr wo, sorry) in einem Näh-Blog gesehen und dies ist jetzt nun meine Version. Ich habe das Kleid mit lila (doch es ist lila, hier kommt es leider eher blau vor, ist aber lila) Cord gefuttert, damit das Kleid zu jeder Jahreszeit angezogen werden kann. Es ist das gleiche Modell wie beim Elefantenkleid. Das größte Problem bei dem Modell ist wie das Kind reinkommen soll. Einen non-jersey Baumwollestoff ist ja nicht besonders dehnbar. Das Problem habe ich diesmal mit einem Sprund hinten mit einem Druckknöpf gelöst.

Einen passenden grünen Spucktuch mit einer Herz-Applikation war auch im Geschenk dabei.

Stoff: Cordstoff von Holland Stoffmarkt Hamburg, gemusterter Baumwollstoff von Panduro

1 Kommentar:

OYB hat gesagt…

Vad kul att du hittade till min blogg! (och då jag till din ;-))
Vad mycket fint du syr!
Klänningen var himla söt! Och fint med en matchande dregglis till.